דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זכויות יוצרים באינטרנט 

מאת    [ 01/12/2009 ]

מילים במאמר: 540   [ נצפה 2503 פעמים ]

זכויות יוצרים באינטרנט –  מבוא

חוק זכויות יוצרים הוא בעל על משמעות אדירה לכל יוצר ולכל בעל יצירה. השמירה על הקניין הרוחני שלנו חשובה לא פחות משמירה על הרכוש הפיזי שלנו אך למרבה הצער ההגנה על זכויות יוצרים היא בעייתית. הדבר נכון פי כמה כאשר יש להגן על זכויות יוצרים באינטרנט. רמת השליטה  בנעשה בתכנים המצויים ברשת היא קטנה ולפיכך, האפשרות להגן בעייתית מאוד.

הפרת זכויות יוצרים באינטרנט – הכיצד?

הפרת זכויות יוצרים באינטרנט יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות כגון שימוש בלינקים וכמובן שימוש בתכנים המופיעים באתר כלשהו. ההגנה על זכויות יוצרים באינטרנט מסובכת מאוד כי מהרגע שבו העלינו יצירה שלנו באתר אינטרנט, המעקב אחריה נהפך למשימה בלתי אפשרית. אין לנו שליטה על השימוש שנעשה בה ולא ניתן לפקח על השימוש.

האם מותר לנו לשמור תמונה שראינו באתר מסוים ולעשות בה שימוש ללא בקשת רשות מבעל האתר? האם כל התכנים המופיעים בכל אתר אינטרנט הם בגדר קניין רוחני הזוכה להגנה של זכויות יוצרים באינטרנט? אלו הם רק חלק מהשאלות שמעלה סוגיית זכויות יוצרים באינטרנט והתשובות הן לא תמיד חד משמעיות. 

מיד נדבר קצת על חוק זכויות יוצרים אך לפני כן, נספר לכם על האמנה של זכויות יוצרים באינטרנט אשר גם ישראל צד לה. אמנה זו מנסה לנקוט בעוד צעד כנגד הפרת זכויות היוצר. האמנה קובעת הוראות אשר המדינות שחברות בה צריכות לשלב בתוך החוקים שלה וגולת הכותרת שלה היא הקביעה כי קיימת הזכות לשליטה על הפצתן של יצירות והפצתם של תכנים באינטרנט.

חוק זכויות יוצרים - כללי

ייתכן שתופתעו לגלות כי עד שנת 2007 נאכפו זכויות יוצרים בישראל ע"י חוק זכות יוצרים ישן משנת 1911 ועל ידי פקודת זכות יוצרים משנת 1924. החלפת החקיקה הייתה הכרחית בעקבות כל השינויים שהתרחשו בתחום זכויות יוצרים בכל השנים הללו ובראשם כמובן האינטרנט שלא היה קיים אז. חוק זכויות יוצרים מנסה לאזן בין זכותם של יוצרים על יצירתם לבין זכות המשתמשים. האיזון הזה נהפך למסובך עוד יותר כשמדובר בזכויות יוצרים באינטרנט.

בואו נבין את העקרונות המובילים בחוק זכויות יוצרים על מנת שנדע את הבסיס של החוק הזה.

הגנה על זכויות יוצרים- העקרונות המרכזיים

כשאנו באים לדבר על חוק זכויות יוצרים ישנם למעשה שלושה עקרונות מובילים שחשוב להכיר. הראשון הוא דרישת הסף שיצירה צריכה לעבור כדי לזכות להגנה, השני הוא רכיב הפיצוי והשלישי הוא רשימת שימושים מותרים:

1. דרישות הסף –  על מנת שיצירה תזכה להגנה תחת כנפיו של החוק, היא צריכה לעמוד בשני תנאי סף: מקוריות ומקובעות. דרישת המקוריות דורשת כי היצירה תבטא רעיון מקורי ודרישת המקובעות מכוונת לכך כי היצירה תהיה מקובעת בחפץ כלשהו.

2. קבלת פיצוי  - הוכחת נזק בשל הפרת זכויות יוצרים בכלל והפרת זכויות יוצרים באינטרנט בפרט היא לא פשוטה. חוק זכויות יוצרים מכיר בכך ועל כן מאפשר לנפגע לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק עד לסך של 100,000 ש"ח.

3. רשימה פתוחה של שימושים מותרים – אמרנו כי חוק זכויות יוצרים צריך לאזן בין זכותו של אדם ליצירתו לבין חופש הביטוי וזכות המשתמשים. אם האפשרות לקבלת מתן פיצוי ללא הוכחת נזק היא נקודה לטובת היוצרים, אזי רשימה פתוחה של שימושים מותרים היא נקודה לטובת המשתמשים. המשמעות של רשימה פתוחה היא שישנם שימושים שלא ניתן לדעת מראש אם הם ייחשבו לשימוש אסור או מותר בעיני בית המשפט וכל מקרה ייבחן לגופו.

אציין כי ייעוץ מקוון באינטרנט בנושאי קניין רוחני, כדאי לקבל ללא עלות בפורום קניין רוחני>>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב